jo.wilkowice.bip.gmina.pl
Biuletyn Informacji Publicznej
 WWW Urzędu Gminy wilkowice.pl
Zespół Szkolno - Przedszkolny w Mesznej strona główna 

W skład Zespołu Szkolno-Przedszkolnego wchodzą:
- Szkoła Podstawowa im. bł. Jana Pawła II w Mesznej
- Przedszkole Publiczne w Mesznej.
 
W Zespole Szkolno –Przedszkolnym funkcjonują następujące organy:
1) Dyrektor Zespołu Szkolno–Przedszkolnego;
 
2) Wicedyrektor Zespołu Szkolno–Przedszkolnego;

3) Jedna Rada Pedagogiczna, w skład której chodzą wszyscy nauczyciel Szkoły Podstawowej i Przedszkola Publicznego;

4) Jedna Rada Rodziców w skład której chodzą rodzice uczniów szkoły podstawowej i przedszkola;

5) Samorząd Uczniowski.

 

Dyrektor placówki szkolno–przedszkolnej

Dyrektor placówki szkolno–przedszkolnej w szczególności:
1) kieruje bieżącą działalnością wychowawczo–dydaktyczną placówki oraz reprezentuje ją na zewnątrz;
2 )sprawuje nadzór pedagogiczny;
3) sprawuje opiekę nad uczniami i dziećmi oraz stwarza im warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
4) realizuje uchwały rady pedagogicznej i rady rodziców podjęte w ramach kompetencji;
5) dysponuje środkami finansowymi określonymi w planach finansowych placówki zaopiniowanych przez Radę Rodziców i Radę Pedagogiczną, ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizuje administracyjną i gospodarczą obsługęplacówki;
6) współdziała ze szkołami wyższymi w zakresie praktyk pedagogicznych;
7) dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych nauczycieli i pracowników administracyjno-obsługowych, decyduje w sprawach zatrudniania i zwalniania, przyznawania nagród, wymierzania kar porządkowych, występowania z wnioskami po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach: odznaczeń, nagród, wyróżnień dla nauczycieli i pozostałych pracowników placówki;
8) dokonuje oceny pracy nauczycieli,
9) dyrektor w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim;
10) dyrektor przedstawia Radzie Pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego;
11) dyrektor placówki szkolno -przedszkolnej wydaje zarządzenia wewnętrzne regulując tryb pracy placówki;
12) dopuszcza do realizacji programy nauczania w szkole i programy wychowania przedszkolnego przestawione przez nauczycieli i zaopiniowane przez Radę Pedagogiczną,
13) powołuje zespoły wczesnego wspomagania w przedszkolu;
14) organizuje kształcenie specjalne dla dzieci i uczniów niepełnosprawnych;
15) dyrektor z radą pedagogiczną może wystąpić do Gminnego Ośrodka Opieki Społecznej o przyznanie pomocy stałej lub doraźnej dzieciom i uczniom z rodzin będących w trudnej sytuacji materialnej;
16) dyrektor w miarę posiadanych środków-od sponsorów, wspiera rodziców dzieci i uczniów pozostających w trudnej sytuacji materialnej.

Wicedyrektor placówki szkolno–przedszkolnej

We wszystkich działaniach statutowych dyrektora wspiera wicedyrektor:
1) do zadań wicedyrektora należą:
 a) sprawowanie nadzoru nad działalnością dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą placówki;
 b) organizacja pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczycieli;
c) przygotowywanie projektów niektórych dokumentów dotyczących organizacjiplacówki;
d) prowadzenie czynności związanych z organizacją nadzoru pedagogicznego, ewaluacją oraz doskonaleniem zawodowym nauczycieli;
e) organizacja zastępstwa za nieobecnych nauczycieli i zapewnienie ciągłości realizacji planów nauczania i wychowania;
f) wykonywanie innych prac związanych z działalnością placówki zleconych przez dyrektora;
2) wicedyrektor ma prawo używania pieczątki osobistej z tytułem „Wicedyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego” oraz podpisywania pism, których treść jest zgodna z zakresem jego zadań i kompetencji;
3) w czasie nieobecności dyrektora, wicedyrektor zastępuje go we wszystkich sprawach, przyjmując tym samym pełną odpowiedzialność za kierowanie placówką;
4) o powierzeniu nauczycielowi funkcji wicedyrektora decyduje dyrektor po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego placówkę szkolno-przedszkolną oraz rady pedagogicznej.


Rada Pedagogiczna placówki szkolno–przedszkolnej

Rada Pedagogiczna działa zgodnie z uchwalonym regulaminem, który nie jest sprzeczny ze Statutem Zespołu.
Do kompetencji Rady pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planów pracy;
2) zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promowania;
3) podejmowani uchwał w sprawach innowacji i eksperymentów;
4) zatwierdzanie planu doskonalenia zawodowego.
Rada Pedagogiczna uchwala regulamin swej działalności.
Sposób rozwiązywania konfliktów pomiędzy organami określa statut szkoły i przedszkola, który nie jest sprzeczny ze Statutem Zespołu.
 

Rada Rodziców placówki szkolno–przedszkolnej

Rada Rodziców jest przedstawicielstwem rodziców współdziałających z dyrektorem, Radą Pedagogiczną i organem prowadzącym placówkę szkolno –przedszkolną.
Kompetencje Rady Rodziców:
1) uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną programu wychowawczo -profilaktycznego szkoły obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym skierowanego do uczniów, realizowanego przez nauczycieli;
2) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły;
3) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora;
4) opiniowanie propozycji dyrektora zawierającej zestaw podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych obowiązujących w danym roku szkolnym.
Rada Rodziców uchwala regulamin swej działalności, który nie jest sprzeczny ze Statutem Zespołu.

Cele i zadania przedszkola:

Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane  jest  przez  proces  opieki,  wychowania  i nauczania  –uczenia  się,  co  umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.
Cel ten jestrealizowany poprzez następujące zadaniaprzedszkola:
1) wspieranie  wielokierunkowej  aktywności  dziecka  poprzez  organizację  warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w: fizycznym,  emocjonalnym,  społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju;
2) tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciubezpieczeństwa;
3) wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych;
4) zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;
5) dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, możliwości percepcyjnych i rozumowania,z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań;
6) wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie;
7) tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym;
8) przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych;
9) tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki;
10) tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody;
11) tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, prezentowania wytworów pracy;
12 )współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz rozwoju dziecka;
13) kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju;
14) systematyczne uzupełnianie (zgoda rodziców) realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju;
15) systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole;
16) organizowanie zajęć –zgodnie z potrzebami –umożliwiających dziecku poznawanie kultury i językamniejszości narodowej lub etnicznej;
17)tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.

Efekty realizowania przez przedszkole powyższych zadań obejmują:
1) fizyczny obszar rozwoju dziecka;
2) emocjonalny obszar rozwoju dziecka;
3) społeczny obszar rozwoju dziecka;
4) poznawczy obszar rozwoju dziecka.

 

Cele i zadania szkoły:

Szkoła  realizuje  cele  i  zadania  wynikające  z  przepisów ustawy  Prawa  oświatowei  przepisów  wykonawczych  wydanych  na  jej  podstawie oraz  uwzględniające  program wychowawczo-profilaktyczny  szkoły.  
Najważniejszym  celem  kształcenia  w  szkole podstawowej  jest  dbałość  o  integralny  rozwój  biologiczny,  poznawczy,  emocjonalny, społeczny i moralny ucznia.
Szkoła w szczególności realizuje następujące cele:
1) prowadzi uczniów do nabywania i rozwijania umiejętności poprawnego i swobodnego wypowiadania  się,  czytania  i  pisania,  wykonywania  elementarnych  działań arytmetycznych,  posługiwania  się  prostymi  narzędziami  i  kształtowania  nawyków społecznego współżycia;
2) rozwija poznawcze możliwości uczniów tak, aby mogli oni przechodzić od dziecięcego do  bardziej  dojrzałego  i  uporządkowanego  rozumienia  świata,  dostrzegać  związki i zależności przyczynowo -skutkowe, funkcjonalne, czasowe i przestrzenne;
3) zapewnia opanowanie wymaganych pojęć i zdobywanie rzetelnej wiedzy na poziomie umożliwiającym co najmniej kontynuację nauki na następnym etapie kształcenia;
4) rozwija i przekształca spontaniczną motywację poznawczą w motywację świadomą, zapewnia  dochodzenie  do  rozumienia,  anie  tylko  do  pamięciowego  opanowania przekazywanych  treści,  przygotowuje  do  podejmowania  zadań  wymagających systematycznego i dłuższego wysiłku intelektualnego oraz fizycznego;
5) rozwija  zdolności  myślenia  analitycznego  i  syntetycznego,  traktowania  wiadomości przedmiotowych stanowiących wartość poznawczą samą w sobie, w sposób integralny prowadzący do lepszego rozumienia świata, ludzi i siebie;
6) dba o rozwój moralny i duchowy dzieckaprzyjmując personalistyczną koncepcję osoby. Kształtuje i rozwija postawy uczniów w oparciu o ogólnoludzkisystem wartości oraz uniwersalne zasadyetyki:a) wskazuje uczniom godne naśladowania autorytety;b) uwrażliwia na potrzeby innych ludzi;c) uczy pozytywnych zachowań w stosunkach międzyludzkich;
7) rozbudza i rozwija wrażliwość estetyczną i moralną dziecka oraz jego indywidualne zdolności twórcze;
8) rozwija  umiejętności  dziecka  poznawania  siebie  oraz  otoczenia  rodzinnego, społecznego,  kulturowego,  technicznego  i  przyrodniczego  dostępnego  jego doświadczeniu;
9) zapewnia opiekę i wspomaga rozwój dziecka w przyjaznym, bezpiecznym i zdrowym środowisku w poczuciu więzi z rodziną;
10) uwzględnia indywidualne potrzeby dziecka i troszczy się o zapewnienie mu równych szans oraz stwarza warunki do indywidualnego i grupowego działania na rzecz innych dzieci;
11) stwarza  przyjazną  atmosferę  i  pomaga  dziecku  w  dobrym  funkcjonowaniu w społeczności szkolnej;
12) kształtuje potrzeby i umiejętności dbania o własne ciało, zdrowie i sprawność fizyczną, wyrabia czujność wobec zagrożeń dla zdrowia fizycznego, psychicznego i duchowego, prowadzi  działalność  wychowawczą  i  zapobiegawczą  wśród  dzieci  i  młodzieży zagrożonych uzależnieniem;
13) kształtuje świadomość ekologiczną;
14) wzmacnia poczucie tożsamości kulturowej, narodowej, regionalnej  i  etnicznej,  oraz umożliwia poznawanie dziedzictwa kultury narodowej postrzeganej w perspektywie kultury europejskiej;
15) kultywuje tradycje narodowe i regionalne;
16) rozbudza i rozwija uczucie patriotyczne;
17) umożliwia poznanie regionu i jego kultury, wprowadza w życie kulturalne wspólnoty lokalnej;
18) umożliwia kulturalne spędzenie czasu wolnego;
19) umacnia wiarę dziecka we własne siły i w zdolność osiągania wartościowych i trudnych celów oraz umożliwia rozwijanie uzdolnień i indywidualnych zainteresowań uczniów;
20) stwarza  warunki  do  rozwijania  samodzielności,  obowiązkowości,  podejmowania odpowiedzialności za siebie i najbliższe otoczenie;
21) zapewnia warunki do harmonijnego rozwoju fizycznego i psychicznego oraz zachowań prozdrowotnych, a także stwarza warunki do rozwoju wyobraźni i ekspresji werbalnej, plastycznej, muzycznej i ruchowej;
22) kształtuje  postawę  otwartości  wobec  świata  i  innych  ludzi,  aktywności  w  życiu społecznym i odpowiedzialności za zbiorowość;
23) wprowadza  uczniów  w  świat  wartości,  w  tym  ofiarności,  współpracy,  solidarności, altruizmu, patriotyzmu, szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i  budowanie  relacji  społecznych,  sprzyjających  bezpiecznemu  rozwojowi  ucznia (rodzina, przyjaciele);
24) kształtuje u uczniów poczucie godnościwłasnej osoby i szacunek dla godności innych osób;
25) rozwija takie kompetencje jak: kreatywność, innowacyjnośći przedsiębiorczość;
26) rozbudza ciekawość poznawczą uczniów oraz motywację do nauki;
27) wyposaża uczniów w taki zasób wiadomości oraz kształtuje takie umiejętności, które pozwalają w sposób bardziej dojrzały i uporządkowany zrozumieć świat;
28 )ukazuje wartość wiedzy jako podstawy do rozwoju umiejętności;
29) wspiera uczniów w rozpoznawaniu własnych predyspozycji i określaniu drogi dalszej edukacji.

Powyższe  cele  szkoła realizuje  poprzez  treści  poszczególnych  przedmiotów  nauczania z  uwzględnieniem  zasad  nauczania  wychowującego  w  toku  zajęć  obowiązkowych i dodatkowych oraz w ramach zajęć pozalekcyjnych, poprzez program imprez, uroczystości i wycieczek oraz poprzez rozwój samorządnej działalności uczniów.

 

Opublikowane przez: Małgorzata Długosz | Data wprowadzenia: 2021-04-12 15:41:00 | Data modyfikacji: 2021-04-12 16:22:51.

Zobacz:
 Informacja o jednostce .  Struktura organizacyjna .  Dyrekcja .  Pracownicy .  Akty Prawne .  Organizacja roku szkolnego  .  Rada Pedagogiczna  .  Rada Rodziców .  Sprawozdania majątkowe .  Sprawozdania z działalności .  Oferty pracy .  Rejestry .  Kontakt  . 
Data wprowadzenia: 2021-04-12 15:41:00
Data modyfikacji: 2021-04-12 16:22:51
Opublikowane przez: Małgorzata Długosz
  Biuletyn Informacji Publicznej - jo.wilkowice.bip.gmina.pl